Weerbericht

Heemstede, NL
9°
Bewolkt
08:3416:31 CET
Voelt als: 6°C
Wind: 19km/h SSW
Luchtvochtigheid: 96%
Luchtdruk: 1005.42mbar
UV-index: 0
10u11u12u13u14u
9°C
10°C
10°C
10°C
10°C
MaDiWoDoVr
13°C / 11°C
13°C / 11°C
12°C / 8°C
10°C / 7°C
10°C / 8°C

Uitgelicht bericht

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Weerbericht

Een verjaardag aan de Moezel

Vrijdag 1 mei eerst naar Amon om een houtkachel op te halen om in de blokhut van Theo en Hetty te zetten. Rond half 12 vertrokken richting de Moezel in Duitsland. Het was flink druk onderweg. Rond 17.30 aangekomen in Punderich waar Theo en Hetty wonen en daar heerlijk gegeten. Lekker geslapen in ons appartement in Merl.


De volgende dag bij het ontbijt besloten om naar Cochem te gaan . Na een rit langs de Moezel en twee stops bij Römisches Steinkammergrab Sankt Aldegund en Römergrab von Nehren kwamen we aan in het centrum. Salim en Rosa hebben een bezoek gebracht aan het kasteel en wij hebben lekker een ijsje gegeten. S avonds weer lekker gegeten en lang in de tuin gezeten bij Theo en Hetty.


Op tijd op de volgende dag want Rosa is jarig en we gaan een leuke huifkartocht maken met wijn. Maar eerst naar Hetty voor een overheerlijke aardbeien taart met slagroom.

Cooper mocht ook mee en die had nota bene de beste plek in de kar. Gestopt bij de wijnkavel van de wijnboer die ons rond reed met zijn uit 1959 daterende Porsche tractor. En na een flinke klim genoten van het mooie uitzicht over de Moezel op zijn grote bank. Daarna nog heerlijk gegeten en nu weer lekker rustig aan in ons appartement.

Casa Vicens zo mooi

Vandaag staat eerst weer in het teken van Gaudi en wel het eerste huis dat hij ontworpen heeft Casa Vicens. Een heel vrolijk op de natuur gebaseerd huis met bloemen en palmbomen. Maar ook de draak, dit keer in kleine vorm komt weer terug in het geheel. Waarom weten we niet maar blijkbaar hadden we online een speciale toegang geregeld waarbij we na afloop nog een heerlijk mango ijsje kregen.


Vanmiddag hebben we een bezichtiging van het Palau da Musica oftewel de opera van Barcelona.(pdf). Maar eerst nog even lekker op het terras waar tot onze verassing een demonstatie langs komt. Voor de opera staat een beeld van een hoofd dat aan de voorkant een vrouw is en aan de achterkant een man, dat heel mooi in elkaar overloopt.

Als we de opera in lopen weten we niet wat we zienecht zo mooi. Men zegt dat dit het mooiste opera gebouw van Europa is, maar dat weet ik niet hoor.

Daarna nog lekker wat gegeten op het El Real plein en nog heerlijk van het zonnetje genoten. Ook nog even Barcelona gespeld in aparte opgemaakte letters gefotografeerd.

Op de fiets door Barcelona

Vandaag gaan we een fietstocht maken met Baja Bikes. Dat was goed bevallen in Bangkok dus hier ook maar eens proberen. We hebben geen grote afstand gefietst, maar wel van alles gezien en veel verhalen gehoord van onze Nederlandse gids Dennis die hier al 8 jaar woont.

Daarna nog even door de stad gelopen en heerlijk op het terras gezeten om vervolgens bij de opera uit te komen waar we morgen een rondleiding gaan doen. Vanavond weer lekker uit eten bij El National een oude fabrieks hal omgebouwd tot foodcourt. Als we wat te drinken bestellen word het tot onze verassing in jam potten geserveerd.

Na het borrelen gaan we nog even de stad in om Casa Batlló en Casa Milà bij avondlicht te bekijken.

De Sagrada famillia

Vandaag is de dag dat we naar de Sagrada famillia gaan. Maar eerst een lekker ontbijt met koffie en croissants. om 9 uur stappen we in de metro lijn 5 die ons in 1 keer naar de Sagrada famillia brengt ,we hebben een ticket voor 10 uur en zijn eigenlijk te vroeg dus eerst een paar mooie foto`s en nog tijd voor een cappuccino . Als we om10 uur eindelijk naar binnen mogen kijken we onze ogen uit. 29 jaar geleden de eerste keer en nu is er zoveel bijgebouwd en bijna klaar wat een kunstwerk .

Ook natuurlijk de toren in geweest we hebben kaartjes voor de noord toren tot onze verassing moesten we nu met de lift en terug met de slakkengang trap. Je kijkt gewoon je ogen uit, zo mooi als alles is. Ieder hoekje is weer anders. Zoveel te zien, dus ook weer heel veel foto’s gemaakt….

Daarna even rust met koffie om vervolgens naar de andere kant van de lange straat naar het Art Nouveau ziekenhuis San Pau te gaan. Ook daar keken we onze ogen weer uit wat een prachtig gebouw.

Toen we terug naar de metro liepen kwamen we een Vietnamees restaurant tegen. Daar heb ik de lekkerste mango salade ooit gegeten en Peter zijn favoriete curry. Mjam, mjam.

Nu zijn we kijk-moe en zouden we naar ons hotel omdat we vanavond nog naar een lichtshow willen bij The Font Màgica een grote fontein die bekent staat voor zijn sound and light show. Als we daar aankomen is het al heel druk maar we vinden nog een plekje op de trap.

Na al dit moois stappen nog even uit bij de Sagrada Famillia om te kijken of deze mooi verlicht is.

Sint Jordi

Vanochtend de huurauto ingeleverd en met de metro naar ons hotel gegaan. We mochten gelijk naar onze kamer dus dat was top. S’middags naar de Ramblas met de metro om de romeinse overblijfselen in de stad te bekijken. Als eerste gaan we naar de tempel van Augustus daarna een korte wandeling naar een heel klein stukje aquaduct om vervolgens naar het Domus Romana te gaan en als laatst een stukje romeinse muur.

Het is vandaag een feestdag “Sint Jordi” en dat betekent dat je tegen iedereen die je liefhebt moet zeggen dat je van hem of haar houdt en de man geeft een 🌹en de dames geven de mannen een boek .

Het blijkt dat je ook gratis in diverse bezienswaardigheden kunt. Ik probeer dus een kaartje te bemachtigen voor ons voor paleis Güell en dat lukt voor een persoon. Gelukkig was er ook een gewone rij waar ook gratis kaartjes werden uitgedeeld en na 20 minuten wachten kon ik ook naar binnen. Het is weer een juweeltje. Wat heeft die man toch mooie dingen ontworpen. In de giftshop nog een mooie reproductie gekocht, dus weer helemaal blij naar een buiten.

Het klooster van Montserrat

Zeer op tijd vertrokken uit Tudela omdat we vandaag naar het klooster van Montserrat gaan en daar vlakbij ook blijven slapen. Het is een flinke rit en we zijn ruim op tijd gearriveerd om op de gereserveerde tijd de zwarte Madonna te zien het is best druk, maar het is goed te doen. Met het treintje gaan we stijl omhoog naar het klooster. Er is best veel te doen. Een uitlegvideo van de geschiedenis, een museum, de basiliek en uiteraard apart de rij voor de Madonna. Omdat we ons kaartje online hebben gekocht en er diverse keuzes waren wisten we niet welk ticket wij nu precies hadden maar een aardige mevrouw bij de info balie hielp ons uit de brand en tot onze verrassing kregen we ook nog een paar goodies . We beginnen bij de uitleg video en gaan dan richting Zwarte madonna en de basiliek om daarna even lekker op het terras te gaan zitten om vervolgens de rest te gaan verkennen .

Als je daarna nog puf hebt kun je 3 verschillende wandelroutes van 1 1/2 tot 2 uur doen, maar daar hebben wij de kracht niet meer voor. Wij gaan lekker richting ons hotel.

Tudela

We hebben voor vandaag een mooie toeristische route uitgezocht om van Bilbao naar Tudela te reizen. Maar natuurlijk eerst even een cappuccino met croissant bij de koffieschool. Ook nog even de markthal ingelopen voor de glas in lood ramen.

De eerste stop was in Torres del Rio. Een heel lief klein plaatsje waar ook veel lopers van de route naar Santiago de Compostella doorheen lopen en fietsen. Daarna naar Logreno, een grotere plaats met een mooi centrum.

De volgende tussen stop is Aquaduct de Alcanadre er staat nog maar een klein stukje maar is zeker de moete waard.

en vervolgens naar het natuurpark van Bardenas. Jeetje wat is dat mooi. Alleen ga je er wel stapvoets doorheen omdat je over een zandpad met stenen en geulen moet laveren, helaas gaat het toch mis en zit er een gat in de bodemplaat van de auto.

De weg heen was ook de weg terug en tot onze verassing staat ook hier een groot christus beeld genaamd El Corazón de Jesús .

Hier hebben we een leuk appartement geboekt met een klein nadeel… Er staat een enorme paal in de douche ter ondersteuning van de woning.

San Sebastian

Vanuit Bilbao zijn we naar San Sebastian gereden. Een mooie stad aan de kust. Op tijd opgestaan want het is toch weer 90 minuten rijden . Toen we langs de boulevard liepen hoorden we van de andere kant iemand die aan het soundchecken was en we dachten dat er een festival was. Het blijkt dat Real Sociedad de copa del Ray heeft gewonnen om 18:30 uur is de inhuldiging. Tegen die tijd was het dan ook erg druk. Gelukkig waren we op tijd om nog even de stad te bekijken en de klim te maken naar Urgull waar het enorme Jezus beeld dat boven de stad uit prijkt. Als we terug gaan hebben we en mooie kustroute gereden veel mooier als de heen weg via de snelweg.

Guggenheim,puppy en een spin

Vanochtend op tijd op omdat we tickets hebben voor het Guggenheim museum. Maar natuurlijk eerst koffie. We vonden een koffietentje dat van een koffie school is. Heerlijke koffie en croissant. Daarna kijken of we gaan lopen of met de tram en je raad het al, we gingen natuurlijk lopen. Uiteraard te vroeg bij het museum dus eerst er omheen om mooie foto’s te maken van de Spin en de puppy.

Het Guggenheim museum is aan de buitenkant fantastisch mooi en lopen er eerst een rondje omheen voor een paar mooie foto`s om daarna op het terras een kopje koffie te drinken voordat we naar binnen mogen

De kunst sprak ons enorm aan. Op de begane grond Ruth Aswana – een Japanse Amerikaanse kunstenares met de expositie Retrospective, die voornamelijk prachtig mooie figuren maakt van staaldraad .

En de prachtige stalen doolhoven The Matter of Time van Richard Serra.

Op de 2e etage een spiegel kubus met allerlei gekleurde lichten en diverse kunst van allerlei artiesten zoals Andy Warhol. En we grapten ” who’s afraid of yellow and red” Als laatste de 1e etage met allerlei “aardse” kunst. We hebben enorm genoten en zijn daarna op zoek gegaan naar een souvenir voor onze plankjes thuis en je raad het al het is een kleine puppy geworden.

Daarna zijn we via de andere oever weer terug gelopen en hebben nog even heerlijk in het zonnetje op een terras gezeten en een bloemen en boekenmarkt bezocht .

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Bilbao, spanje

Van Zaragoza Naar Bilbao

Vanochtend op tijd opgestaan om naar de volgende bestemming te gaan Bilbao met 4 tussenstops. Als eerste naar een Romeinse dam, die in the middle of nowhere ligt en alleen via zandweggetjes bezaaid met stenen bereikbaar is.

Op de vervolg route reden we ineens tussen allerlei wielrenners en bleken we op de wedstrijd route van een wielerfestijn uitgekomen te zijn. Best eng en gelukkig is er niemand op onze motorkap beland. Daarna kwamen we uit bij een mooie romeinse brug, met daaraan een echte romeinse oude weg.

Toen doorgereden naar de Romeinse Villa de las Musas de Arellano. Daar was helaas niet veel van over, maar wel goede uitleg van wat er ooit geweest was. Maar wel met een mooi mozaïek genaamd mosaico del oecus.

Als laatste tussenstop zijn we naar Pamplona gereden. Wij vonden het beiden geen bijzondere stad. Wel nog een paar foto’s gemaakt van een kunstwerk van zilveren fietsen waar je op kon gaan zitten. Eind van de middag waren we in Bilbao. Weer een totaal andere stad. Er stond een leuke boodschap ter verwelkoming op onze televisie in het hotel en de lift kun je alleen gebruiken als je liefelijk je pasje scant. Even uitgerust en toen heerlijk gaan eten bij een trendy Thais restaurant de Perro Chico bar. Ook nog even een stuk door de stad gewandeld. We zijn erg moe, dus maar lekker terug naar ons, voor ons doen, veel te luxe hotel. Hopelijk worden we vannacht niet uit ons bed geschreeuwd door de buren …